Jak vybrat elektrokolo je téma, které si nyní popíšeme. Pokud jste se rozhodli pořídit si své vysněné elektrokolo, doporučujeme si prostudovat, jak jej vybrat a čemu při jeho výběru věnovat pozornost. Základem je volba správné kategorie e-biku. Ta se odvíjí od toho, kde na elektrokole hodláte jezdit, zda dáte přednost městu, zpevněným trasám, nebo zvolíte poněkud náročnější terén. Pokud znáte odpověď na tuto otázku, pak víte, které kolo pro vás bude to pravé. Na výběr máte z následujících typů:
- hardtail
- trail
- enduro
- downhill
Pojďme si popsat, jak vybrat elektrokolo podle jeho typu
a jaké jsou mezi těmito typy elektrokol hlavní rozdíly
Hardtail neboli pevné kolo, nedisponuje žádným typem odpružení, nebo pouze s odpruženou přední vidlicí. Pokud se budeme bavit o odpružené vidlici u těchto kol, tak mluvíme o zdvihu 100-130 mm. Hardtail kola jsou často osazena levnějšími vidlicemi, a to se projevuje samozřejmě i na kvalitě jízdy po nerovnostech. Větší vidlice se na tyto kola nedávají. Důvodem je geometrie. Každý rám kola má svou geometrii, která je stavěna na určitý typ jízdy a terénu. Hardtail kola mají své příznivce, tak jako každý jiný segment kol. Elektrokolo Fantic XF2, které máme v nabídce naší půjčovny si k nám můžete přijít vyzkoušet.
Výhody a nevýhody hardtailu
Hardtail bude vždy rychlejší varianta než kola celoodpružená, protože i na obyčejných stezkách, kde jsou nějaké nerovnosti u hardtail kola nedochází k tlumení, naopak jiné typy kol, třeba celoodpružená kola sice tlumí, jsou pohodlná, ale každé tlumení znamená také odpor tedy logicky i zpomalení. Proto ještě hodně profesionálních jezdců volí právě lehká hardtail kola v závodech, kde je klesání nepříliš náročné a počítá se tam každá sekunda. Je třeba si ale uvědomit, že hardtail kolo při jízdě směrem dolů v náročnějším terénu a klesání není ideální volbou z důvodu nízkého komfortu při jízdě.
Také geometrie kola je zde stavěná spíše na trasy kolem řeky, a ne na prudké klesání směrem dolů. K tomu jsou právě určeny jiné typy kol. Neplánujete-li jezdit strmé a těžší terény, tak je hardtail kolo pro vás dostupnou volbou především v poměru ceny. Celoodpružená kola spadají již do kategorie dražších kol. Takže pokud plánujete investovat méně financí, jedná se o jednu z možných dostupných alternativ.
Segment trailových kol je již podstatně zajímavější a rovněž prodávanější. Jedná se o celoodpružená kola. Máte tedy k dispozici tlumení jak na přední, tak na zadní kolo. Jízda všeobecně je na takovém kole podstatně pohodlnější, než tomu je třeba u hardtail kola. Můžete se jet klidně projet do hor a vše bude fungovat tak jak má. Běžný horský terén rozhodně není překážkou. Poradíte si i s určitým klesáním při jízdě dolů. Jak tokové trailové elektrokolo vypadá a kolik stojí se můžete podívat pod tímto odkazem Fantic Trail XFT 1.5.
Odpružení trail elektrokola
Zdvihy vidlic v segmentu elektrokol začínají na 150 mm, a tak i také často končí. Jsou sice nižší i vyšší varianty u tohoto typu, ale nejčastěji se setkáte u trail elektrokola právě s hodnotou 150 mm. Taková vidlice už dokáže pobrat mnohé. Jak již z názvu plyne trail kolo je určeno na traily. Je to ideální volba a kompromis mezi hardtail a enduro segmentem. Na trhu se tento typ elektrokol opravdu ujal. Chcete-li zvolit zlatou střední cestu, tak trail kola jsou tou správnou volbou. Nejsou nejlevnější, ale zase ani nejdražší, a přitom jsou celoodpružená.
Video ze světa trailu
Tady už jde do tuhého. Kategorie Enduro kola je už něco extra. Plnohodnotné celoodpružené bestie, které se nezaleknou prudkého klesání v náročném terénu. V těchto podmínkách jsou enduro kola jako doma. Pohodlí při jízdě je samozřejmostí, protože jsou osazeny tlumením 180 mm plus mínus 10 mm. Geometrie je oproti trail segmentu jiná. Přední vidlice je předkoplá a uzpůsobena k jízdě směrem dolu. Nenechte se ale mýlit. Na enduro kole se stejně dobře svezete po obyčejných stezkách, jako na trailovém. Mezi takové kola patří třeba Fantic Sport XMF 1.7, nebo Fantic Enduro XEF 1.9 Race.
Veliké zdvihy znamenají větší chod vidlic a tedy větší odpor, ale to lze snadno zamknout jak na přední vidlici, tak na zadním tlumiči. Enduro segment je dražší záležitostí a tato kola stojí přes sto tisíc korun. Avšak když je zkusíte, tak jim snadno podlehnete, tak jako se to stalo mě. V tuto chvíli segment enduro vnímám tak, že s tímto kolem mohu jezdit skoro všechno. Kolem řeky, trailové stezky v bike parcích, enduro tratě a pokud si troufáte, tak zvládnete i downhillové sjezdy, ale zde enduro kola narážejí na pomyslnou hranici svých dovedností. Pro downhill bych doporučil downhillové kolo, které je na to určené.
Enduro kolo v akci
Downhill kola jsou dost specifickou záležitostí, proto je jen tak na běžné stezce kolem řeky nepotkáte. Jejich určení a geometrie celého kola je stavěna čistě na jízdu z prudkého kopce. Tam jsou downhillová kola jako doma. Patří mezi nejdražší segment, a to z toho důvodu, že od rámu, přes řídítka, brzdy, pláště, vidlici a tlumení zde často najdete to nejlepší co lze na trhu sehnat. Tato kola musí zvládnout ty největší extrémy, a proto jsou osazeny nejlepšími komponenty na trhu. Zesílenou vidlicí velikosti 200 mm a značky ohlins jen tak na nějakém kole neuvidíte.
To je také důvod, proč si za takové kolo připlatíte, a to hodně. Bavíme se tu často o částce dvě stě tisíc korun a výše. V dnešní době není problém sehnat i downhill elektrokolo, tak jak je ukázáno na obrázku, kde můžete vidět Fantic XXF 2.0 Factory. Je to to nejlepší od Fanticu v segmentu downhill elektrokol, co lze pořídit. Tento typ kola máme ve své nabídce a lze ho tak, jako všechny zde ukázané modely u nás pořídit. Pokud se někde ukážete na takovém krasavci, tak to vždy bude vzbuzovat pozornost a budete nepřehlédnutelní.
Downhill kolo v akci
Jak vybrat elektrokolo podle typu
Nyní už víte, jaký je rozdíl mezi hardtail, trail, enduro a downhill kolem či elektrokolem. Pokud už máte sami za sebe tušení, co byste si tedy chtěli pořídit, tak je čas svůj zrak zaměřit na další faktory, které jsou při výběru elektrokola důležité.
Nyní se pojďme zaměřit na další důležité aspekty při výběru e-biku. Tím hodně zásadním je rozhodně dojezd elektrokola. Zde se dostáváme k baterii a její kapacitě. Když se elektrokola začala prodávat, tak často majitelé naráželi na to, že jim brzy došly baterie a výlet byl u konce. Pokud si jednou zkusíte jet na elektrokole bez baterie, třeba jen do mírného kopce, tak pochopíte důležitost tohoto tvrzení. Nyní už vznikají technologie, které fungují u motoru elektrokola tak, že v případě vybití baterie se automaticky vypne odpor motoru a dojde k tomu, že šlapete jako na běžném kole, a to bez odporu motoru, ale přesto se zde bavíme o váze kola přes 20 Kg, se kterou se musíte potýkat. Naštěstí jde doba rychle kupředu a baterie o kapacitě přes 300 Wh nahrazují baterie s kapacitou přes 700 Wh a více, a to už je opravdu dost. Jste tak schopni na kole dojet i 150 Km, pokud se nevrhnete do nějakých prudkých, nebo dlouhotrvajících výjezdů.
Váha jezdce
Byl jsem svědkem toho, jak zásadní vliv má váha jezdce na baterii, a tedy i samotný dojezd. Je opravdu rozdíl, když na elektrokole sedí žena s váhou přes 60 Kg, nebo chlap o váze 100 Kg. Váha je obrovským faktorem ovlivňující dojezd na elektrokole, tak jako fyzička, kterou disponujete. Při váze 60 Kg se rozhodně nemusíte bát, že vám s baterií o kapacitě nad 700 Wh dojde šťáva. Vážíte-li hodně, tak musíte počítat s tím, že ne vždy dojedete a je třeba si cestu naplánovat tak, že budete míjet nějakou nabíjecí stanici, nebo se vybavíte náhradní baterkou.
Motor elektrokola
Aktuální trh nabízí několik možností a není jich málo. Zmíním se zde pouze o těch, které opravdu stojí na žebříčku těch nejlepších a má smysl se o nich bavit.
Patří zde:
- Brose
- Bosch
Brose vs Bosch
Když se bavíme o elektromotoru Brose, tak se bavíme především o typu Brose S. Je to nyní top model výrobce Brose. Je využíván u předních výrobců elektrokol po celém světě. To samé platí samozřejmě i pro elektromotor Bosch Performace Line CX. Povíme si tedy něco o specifikacích a porovnáme si je. Tím možná začneme, právě porovnáním. Porovnávat budeme ty nejlepší modely motoru od obou značek.
Brose vs Bosch
Elektromotor Brose S | Elektromotor Bosch Performance Line CX | |
Výkon | 250 W | 250 W |
Maximální točivý moment | 90 Nm | 75 Nm |
Maximální asistence motoru | 410 % | 340 % |
Napětí | 36 V | 36 V |
Váha | 2,9 Kg | 2,9 Kg |
Karbon vs hliník
Jak vybrat elektrokolo s ohledem na jeho kvalitu? Vždy je nutné brát v úvahu materiál, ze kterého je vyroben a kvalitu jeho rámu a dílčích komponentů. V praxi převažují hliníkové rámy, lepší modely e-biků jsou vyrobeny z karbonu, který se pyšní svou nižší hmotností a vyšší tuhostí. Karbon však ve všech případech není dobrou volbou právě z důvodu tuhosti. Co je tuhé, často bývá křehké, a to platí i pro karbon. Karbonové rámy elektrokola trpí po nárazech o kámen nebo něco tvrdého na mikrotrhliny. Ty se následně mohou projevit tak, že jedete z prudkého kopce a rám se vám rozpadne pod nohama. Sice je lehčí, ale chcete-li se pouštět do náročných terénů je moudřejší zvolit hliníkový rám.
Rozhodně by neměl být opomenut ani materiál, z něhož je vyrobena přední vidlice, sedlovka, či řidítka. Pokud jsou i tyto komponenty vyrobeny z karbonu, krom toho že jsou lehčí, vynikají také lepší pružností. Nedochází k vibracím a jezdec má oproti hliníkovým rámům větší komfort při jízdě. Nyní znáte pro i proti a rozhodnutí co zvolit je na vás.
Odpružení elektrokola
Klíčovou vlastností elektrokola je i kvalita jeho odpružení. Za základ lze označit osazení e-biku pořádným odpružením, kvalitnější modely disponují vzduchovou přední vidlicí, umožňující nastavit pružení i odskok tzv. rebound. Elektrokola nejvyšší kvality mají inteligentní systémy pružení, které samy dokážou vyhodnotit míru nerovností terénu, a tím i intenzitu nárazů. Systém sám přizpůsobí míru odpružení dle vyvstalé situace. Tyto systémy má nejen vidlice ale i zadní tlumič.
Neopomíjejte ani kvalitu brzd, zejména pokud se rozhodnete pro model určený do terénu a pro jízdu z kopce. Doporučujeme vybrat elektrokolo s hydraulickými kotoučovými čtyřpístkovými brzdami, které zajišťují dostatečný brzdný efekt za všech okolností. Velikost kotoučů by měla být alespoň 200 mm.
Snažil jsem se vám zde popsat všechny důležité faktory, které byste neměli opomenout při výběru elektrokola. Pokud vám byl tento článek k užitku, tak jsem jenom rád a budu se těšit třeba u dalšího zajímavého článku věnovaného elektrokolům. Nezapomeňte, že pokud si jakýkoliv segment elektrokol zde zmíněný budete chtít vyzkoušet, tak neváhejte a využijte náš rezervační systém v kategorii půjčovna elektrokol, kde si můžete dle libosti vybrat jakýkoliv typ elektrokola k vyzkoušení, ať už kolem řeky na pěkných cyklostezkách, nebo v horách, které jsou od naší půjčovny vzdálené jen pár kilometrů.